[linux] Re: xargs limiet?

Paul Slootman paul+nospam op wurtel.net
Vr mei 13 16:12:05 CEST 2005

On Fri 13 May 2005, J. wrote:

> De optie `-n' heeft geen betrekking tot het aantal processen maar tot het
> maximum aantal argumenten dat xargs zal pakken.
> Uit de manpage:
> `Use  at  most max-args arguments per command line'

Ja, dus als je 10000 args hebt, en dat zou passen, dan start xargs 1
process.  Als je dan echter -n 64 opgeeft, dan moet xargs 157 processen
starten. Dus: met -n 64 veroorzaak je meer processen, precies wat ik zei
:-)

> Default wordt er maar 1 proces aangemaakt. Tenminste zo begrijp ik het uit

Tenzij het niet in de env. zou passen.

> de manpage ? Om meer processen op te starten is de `-P ' optie.

Nee, da's om processen in parallel te laten starten; dan nog zul je -n
nodig hebben om meerdere te laten starten, want als ie er maar eentje
hoeft op te starten, dan zal ie dus niks in parallel starten, ondanks de
-P.

Paul Slootman