[linux] Linken naar libraries

Rob Sterenborg rob op sterenborg.info
Di mei 17 21:24:02 CEST 2005

Hi,

Ik heb een vrij kale Slackware 10.1 installatie gedaan en wil nu diverse
software zelf compilen.
Bij deze distro is openssl-0.9.7e in /usr geinstalleerd. Ik heb in
/usr/local openssl-0.9.7g geinstalleerd.

Als ik software compile, dan kan ik niet altijd via configure expliciet
aangeven dat ik openssl in /usr/local wil gebruiken.

Is er een manier om die software toch te dwingen om voor libraries (en
includes) eerst in /usr/local/(lib|include) te kijken en daarna pas in
/usr/(lib|include) of /lib ?
- Kan dat met LD_LIBRARY_PATH ?
- Worden libraries gezocht in de volgorde zoals ze in ld.so.conf
aangegeven worden ?
man ld.so zegt wel dat daar gezocht wordt (en later in /lib en /usr/lib)
en heeft het over een "ordered list" in ld.so.cache, maar niet (in)
welke volgorde.

Gr,
Rob