[linux] Re: Virus aanval

Kees Theunissen theuniss op rijnh.nl
Wo mei 18 22:37:01 CEST 2005

On Wed, 18 May 2005, Daniel C. von Asmuth wrote:

>En sendmail pijpt het dan weer door procmail?

Zover komt het waarschijnlijk niet.
Het ging om een rapport dat mailscanner een bericht onderschept had
met een attachment met een .pif extention. Dat moet bijna zeker een
virus zijn geweest; daar heb je geen virusscanner voor nodig.
Voor zover ik mailscanner ken (ik gebruik het niet, maar heb er laatst
wel naar gekeken) plukt die berichten uit de (in dit geval) sendmail
queue en zet die na goedkeuring (spam en virus scanning, nog wat andere
tests) in een tweede queue waarna een ander sendmail proces het werder
afwerkt.

Afgekeurde berichten kunnen afhankelijk van de instellingen direct
worden weg gegooid, in quarantaine worden gezet, of worden 'gebounced'.

Als ik dan kijk naar onderstaand citaat uit het oorspronkelijk mailtje
van Erik dan denk ik heel erg aan een 'double bounce'. Een bounce
rapport dat zelf ook weer bounced en dan in laatste instantie maar
naar de postmaster wordt gestuurd omdat sendmail het ergens wil
afleveren; kan het niet bij de geadresserde en ook niet bij de
oorspronkelijke afzender dan moet postmaster en maar naar kijken.

<stukje uit eerste mail van Erik>

Full headers are: