[linux] Re: [RAID] SCSI controller vraag

Wo mei 25 14:46:50 CEST 2005

Aldus schreef Jan Rozema [NLLGG Member] op Wed, May 25, 2005 at 01:50:26PM +0200:

> Wat raadt je me aan welke controller ik het beste kan gebruiken?

Voor een server zou ik geen Fedora Core aanraden.....

Een relevante test vind je op http://www.hwb.no/artikkel/15307
De gemeten performance laat in veel gevallen een voorsprong zien voor
software RAID en in enkele gevallen voor hardware RAID. Ik vermoed dat de
controller de CPU ontlast (in rekenintensieve toepassingen), dus ik zou
eerder in extra CPU power en memory investeren dan in dure controller.

Ik kijk op http://www.tweakers.net/pricewatch/cat/267

De AVA-1505 kost slechts EUR 12,95. Leuk dat dit oude ISA kaartje nog te
koop is:-)

De ASC-29160 is al iets langer op de markt (Ultra 160, 64-bit PCI slots).
Werkt aardig, maar niet helemaal compatibel met oude SCSI apparaten. Prijzen
varieren tussen 151 en 289 Euri.

Moderner is de ASC-29320A-R (Ultra 320, PCI-X slots voor ca 370 Eurootjes.
Deze heeft RAID 0, 1 en 10 al op de kaart (geen RAID 5 en een model zonder
RAID kan ik zo niet vinden).

Nog sneller is de Serial Attached SCSI techniek..... Nog niet leverbaar.

Met vriendelijke groet,

Daniel von Asmuth

--
	Hier had uw advertentie kunnen staan.