[linux] Re: OT: oude ASCII codes, was: Re: charter

Paul Slootman paul+nospam op wurtel.net
Ma mei 30 13:05:23 CEST 2005

On Sun 29 May 2005, joop gerritse wrote:

> Het maakte ook nog verschil uit of je een thermische of een inkprinter had.
> Bij inktprinters gebruikten we CR + nog een keer printen (dat ging vlugger),
> bij een thermische printer backspace (want dan werd het materiaal heter). Die
> goeie ouwe tijd...

Ik had op school (1985, zeg maar :-) een filtertje gemaakt voor de
printer (type lineprinter met drum voor de chars, een soort 3D-daisy
wheel zeg maar; een eigen wiel met chars voor elke kolom). De lint werd
maar zelden vervangen, en op zich was de output wel bruikbaar maar niet
mooi genoeg voor verslagen. Die filter kon dus elke regel X keer over
printen, waardoor het toch nog redelijk donker werd. Alleen uitkijken
bij regels met lange onderstreping of allemaal '-' want dan werd het
papier bijna geperforeerd ;-)

Nu maken wij ons al druk als er een vlekje op de laser printer output
zit...

Paul Slootman