[linux] Debian, teruggaan naar oudere versie van een package

Aart Koelewijn aart op mtack.xs4all.nl
Di mei 31 22:11:02 CEST 2005

Hallo,

ik heb gisteren een update gedaan van mijn Debian Sarge installatie.
Hierbij is o.a. postgresql_7.4.7-6_i386.deb vervangen door
postgresql_7.4.7-6sarge1_i386.deb. Hierbij is kennelijk iets fout
gegaan, postgres werkt niet meer en in de logfile zie ik dat autovacuum
geen verbinding kan maken met de database template1. Die hoort bij het
installeren met initdb aangemaakt te worden. Geheel verwijderen en
opnieuw installeren liet zien dat het installeren bleef hangen op het
moment dat initdb ging draaien.

Ik heb de oorzaak verder niet kunnen vinden en heb inmiddels een
bugreport opgestuurd, maar wil om voorlopig toch door te kunnen werken
terug naar de vorige versie waarvan ik de deb nog op de harde schijf
heb. Dat blijkt echter niet zo eenvoudig. apt-get install blijkt niet te
werken, al dan niet met --no-download, apt-get kijkt steeds of hij het
bestand kan vinden bij een van de repostories, en aangezien hij daar
vervangen is door de nieuwe, niet werkende versie lukt dat niet.

Hoe kan dit wel?

Aart