[linux] Re: yast en bloeddruk

Peter Vollebregt peter.vollebregt op oracle.com
Wo Nov 2 23:09:32 CET 2005

Hans Paijmans wrote:

>Soms gaat mijn bloeddruk zo ontzettend omhoog als ik
>yast gebruik. Suse 9.3 -> yast-> install new software...
>En dan kan ik de helft van de tijd niets invullen
>in het zoekvenster, totdat ik iets heel mysterieus'
>doe wat ik later weer niet kan reproduceren, en
>dan heb ik de telefoon van Microsoft Nederland
>al  in de hand om beterschap te beloven en nooit,
>nooit geen Open Source meer aan te raken...
>
>Wat is dat ^&$%^%$% toch voor een bug en hoe
>omzeil ik hem...

Hans,

Het is wel een bekend probleem met 9.3 - alleen waren er maar een paar
mensen die dit hadden (zie voor deelgenoten o.a.
weet zeker dat ik ooit een oplossing heb gezien maar die ben ik vergeten
(sorry).

In essentie is het een focus-probleem. De search box heeft de focus
niet. Ik geloof dat even naar een virtuele terminal springen
(ctrl-alt-f1) en dan weer terug (ctrl-alt-f7) de focus weer goedzet.
Verder kan je natuurlijk d ncurses interface gebruiken in die virtuele
console ;-)

Naast YaST kan je voor 9.3 en 10.0 heel goed apt gebruiken - zij het dat
je de repositories niet allemaal moet pakken en dat sommige packagers
slordig werk afleveren (packman en guru zijn behoorlijk goed).Upgrade
dus nooit zomaar alles (ik heb vooral slechte ervaringen met gtk spul;
als het fout gaat helpt downgraden m.b.v. yast heel goed).  Suse gaat
dit vanaf 10.1 vervangen door smart. Maar daar heb je al een link van
gekregen.

Peter Vollebregt