[linux] Re: Linux op laptop

Jan Gnodde info op gnodde.com
Zo Nov 6 22:57:27 CET 2005

Op zondag 6 november 2005 20:44, schreef Johan Wevers:

> Ik wil dual boot XP/Linux. Ik zoek dus of een gratis tool om de harddisk
> te herpartitioneren (geen zin om de XP installatie eraf te knikkeren als
> dat niet nodig is), of een methode om Linux in een UMSDOS file te booten
> vanuit het XP bootmenu. Weet iemand een optie voor het eerste, danwel of
> het tweede uberhaupt kan? Ik hoop trouwens niet dat die partitie al NTFS
> geformatteerd is, want dan kan ik optie 1 wel vergeten vrees ik.

Voor FAT kun je parted gebruiken, voor NTFS: ntfsresize. Beide kun je bv. van
een Knoppix-CD/DVD gebruiken. Maar een nieuwe distro (bv. SuSE 10) kan het
bij de installatie ook doen. Beide progs zijn stabiel en betrouwbaar.

> Weet iemand of je onder 2.4 kernels IDE branders direct kunt aansturen
> of zit he nog steeds met dat ide-scsi gedoe? (Aan m'n PC hangt een SCSI
> brander, ik heb nog geen ervaring met IDE branders).

In ieder geval bij de nieuwere 2.4-kernels worden branders zonder
scsi-emulatie aangestuurd.

Jan.