[linux] Re: Linux op laptop

Kees Theunissen theuniss op rijnh.nl
Di Nov 8 20:46:53 CET 2005

On Tue, 8 Nov 2005, Johan Wevers wrote:

>Aangezien ik paketten toch met de hand upgrade (en eventueel de
>installscripts van Slackware zelf gebruik en aanpas, zoals bv. om
>OpenSSL met IDEA support te compileren) maakt me dat niks uit.

Zaken die je wilt/moet hebben en die niet in de distributie zitten
die zal je inderdaad zelf moeten toevoegen en onderhouden.
Maar voor de rest is het een stuk minder werk om gewoon bij te
blijven met de updates van de distributie.

In 10.1 werkte de fvwm95-2 uit 10.0 natuurlijk nog gewoon. Ik had
toen wel even overwogen om fvwm95-2 te blijven gebruiken, maar ik had
absoluut geen zin die package zelf te gaan onderhouden. Dus maar even
de alternatieven uitgeprobeerd die meegeleverd werden: blackbox,
fluxbox, fvwm2, gnome, kde, twm, wmaker en xfce. Bij de meeste
volstond het om één keer op te starten en onmiddellijk te concluderen:
"Deze nooit meer." Maar xfce bevalt me prima.

>Tsssk. Dan maar een oude installeren uit 10.0. Zal voorlopig nog wel
>eenvoudiger zijn dan om CNews aan de gang te krijgen. Ik heb absoluut
>geen zin om zwaargewicht windowmanagers als KDE of Gnome te gebruiken.
>Dan kan ik haast net zo goed XP draaien.

>De Gnome libs blijven er wel in hoop ik? Of worden progs als Gimp ook
>niet meer ondersteund?

"Gnome libs"? "Gtk" is toch de Gimp Tool Kit?
"gtk+" en "gtk+2" zitten gewoon bij de overige libs in diskset l.
Gimp is ook aanwezig.

>Ze zijn er gelukkig nog wel op gericht om met de hand editable te zijn.
>Een verademing als je de rotzooi ziet die andere distributies daar dumpen.

Ja gelukkig zijn ze nog met de hand editable zonder dat je daarmee
het hele opstart-bouwwerk als een kaartenhuis in laat storten.
En ik ben vooral erg blij dat die scripts gewoon (goed) leesbaar zijn!
Editten doe ik nog maar zelden in de opstartscrips.
Als voorbeeld een paar regeltjes uit /etc/rc.d/rc.M

# Start dnsmasq, a simple DHCP/DNS server:
if [ -x /etc/rc.d/rc.dnsmasq ]; then
  /etc/rc.d/rc.dnsmasq start
fi

Deze constructie is representatief voor bijna alles in de opstart
scripts. Het overgrote deel van je opstartconfiguratie kan je doen
met: chmod (+|-)x /etc/rc.d/rc.whatever

Groeten,

Kees.

--
Kees Theunissen
F.O.M.-Instituut voor Plasmafysica "Rijnhuizen", Nieuwegein