[linux] Re: OT: Re: OpenOffice 2 gewone installer?

Rob Sterenborg rob op sterenborg.info
Do Nov 10 18:54:09 CET 2005

> Daar heb je wel gelijk in. Maar dat betekend niet dat je als 'iemand
> die het wel kan' maar achterover moet leunen omdat je het toch wel
> kan en het een prettige situatie is dat er mensen van jou afhankelijk
> zijn.

Umm. Nee. Dat houdt voor mij in dat ik werk houd.
Als iedereen zijn eigen auto kon maken hadden we er weer een hele stapel
werklozen bij en dat geldt ook voor onze branche.
Maar iets simpels als je ruitenwisser-blad/-vloeistof
vervangen/bijvullen (lees : een Office installeren) zou een gebruiker
zelf moeten kunnen doen.

> Als je om de toner van je printer (of copier) te vervangen met
> flessen tonerpoeder en zeven in de weer moet dan laat je die klus
> graag over aan een onderhoudsmonteur. Als je gewoon de oude cassete
> er uit kan trekken en de nieuwe er in kan stoppen dan is die
> onderhoudsmonteur wel erg duur. Zo heb je zonder benodigde kennis van
> het proces (met laserlicht en opto-electrische lading etc) een
> onderhoudsklus overbodig gemaakt.

Ja dat klopt. En als het, zoals in jouw voorbeeld, bij die toner(achtige
dingen) blijft dan is dat natuurlijk geen probleem. Graag zelfs, want
dat scheelt mij werk dat ik eigenlijk toch niet wil doen.

> Dat proces kan met hardware, maar natuurlijk nog veel eenvoudiger met
> software. Dat zou bijvoorbeeld het verpakken van een DB in pakketten
> kunnen zijn, met scripts die het ding daarna in een zinnige staat
> brengen. Sterker nog, als je na de installatie van een pakket nog
> allemaal handelingen moet uitvoeren om het ding in een gebruiksklare
> staat te brengen, dan is het pakket van lage kwaliteit, mijns inziens,
> zeker voor een desktop systeem.

Op een desktop : graag...
Op een server : hey, ik wil mijn job houden ;-) Nee, zonder gein. Als
server software te makkelijk kan worden geinstalleerd, dan gaat
"iedereen" dat proberen en dan wordt er vervolgens bij de configuratie
wat af gerommeld omdat men niet weet waar men mee bezig is. En wie mag
die puinhoop dan weer doorspitten en oplossen...? (Want een brakke
testomgeving is dan spontaan productie geworden en zo.. Misschien ken je
het wel.)

Gr,
Rob