[linux] Re: OpenOffice 2 gewone installer?

Jelle Boomstra nllgg op nietsch.dds.nl
Do Nov 10 16:53:11 CET 2005

On Thursday 10 November 2005 16:33, Rob Sterenborg wrote:
> Oracle was jouw voorbeeld en voor mij idd niet het beste om op door te
> borduren. Maar ik denk dat het duidelijk is wat ik bedoel : moeilijke
> (ja, "moeilijk" is een relatief begrip) dingen hoeven niet voor
> iedereen *te* makkelijk gemaakt te worden zodat iedereen denkt alles
> te kunnen doen (ik kan zelf m'n auto ook niet afstellen ; daar heb ik
> iemand voor nodig die dat wel kan).

Daar heb je wel gelijk in. Maar dat betekend niet dat je als 'iemand die het
wel kan' maar achterover moet leunen omdat je het toch wel kan en het een
prettige situatie is dat er mensen van jou afhankelijk zijn. Als je om de
toner van je printer (of copier) te vervangen met flessen tonerpoeder en
zeven in de weer moet dan laat je die klus graag over aan een
onderhoudsmonteur. Als je gewoon de oude cassete er uit kan trekken en de
nieuwe  er in kan stoppen dan is die onderhoudsmonteur wel erg duur. Zo heb
je zonder benodigde kennis van het proces (met laserlicht en opto-electrische
lading etc) een onderhoudsklus overbodig gemaakt.

Dat proces kan met hardware, maar natuurlijk nog veel eenvoudiger met
software. Dat zou bijvoorbeeld het verpakken van een DB in pakketten kunnen
zijn, met scripts die het ding daarna in een zinnige staat brengen. Sterker
nog, als je na de installatie van een pakket nog allemaal handelingen moet
uitvoeren om het ding in een gebruiksklare staat te brengen, dan is het
pakket van lage kwaliteit, mijns inziens, zeker voor een desktop systeem.

--
met vriendelijke groeten,
Jelle Boomstra

http://linux-studie.nl