[linux] Re: allerEerste Versie van LINUX gezocht !

joop gerritse jjge op xs4all.nl
Wo Nov 16 18:00:21 CET 2005

On Wednesday 16 November 2005 17:31, Liset wrote:

> O. kee .. ff checken dus :-)   Goeie tip. Dank je.
> Stel je voor dat er iets moois gewist wordt ..
>
> Het is een koffertje, ooit wit geweest .. , klappie open ... blijkt een
> sharp PC 7100 te zijn ..
> .. kantelbaar ingebouwd schermpje .. blauw wit .. 10 Mb harde schijf met
> DOS ..
>
> Schijnt dat 360k floppen station in machientjes zaten die geen HD hadden.
> Deze heeft een HD van 10 Mb. Zal dus waarschijnlijk wel 1.2 M floppen
> kunnen gebruiken ?

Nee hoor. Ik heb nog ergens een XT staan, met 30M HD en 360k floppies. De 360k
floppies waren er eerst, en inderdaad van vóór de tijd dat een HD betaalbaar
was. De eerste PCs hadden dus twee floppies, A en B. Daarna kwamen de harde
schijven, C en (heel luxe) D. Maar A en B konden dus zowel 360k als 1.2M
zijn. Bij de XT was 1.2 M niet eens mogelijk, geloof ik. Als je een floppy
hebt waar niks op staat, moet je hem "formatteren", dat is zoveel als
mkdosfs. Meestal merk je dan wel wat voor floppy je krijgt...

O ja, en dit is strikt genomen off-topic, want Linux moest toen nog
uitgevonden worden. Dat draaide pas op de 386. Op de XT en zijn opvolger, de
286 AT, kon je wel aan de slag met Minix.

--
Joop Gerritse
Mühlenstraße 11