[linux] Re: allerEerste Versie van LINUX gezocht !

Aart Koelewijn aart op mtack.xs4all.nl
Wo Nov 16 19:56:27 CET 2005

Op wo, 16-11-2005 te 17:28 +0100, schreef Liset:

> O. kee .. ff checken dus :-)  Goeie tip. Dank je.
> Stel je voor dat er iets moois gewist wordt ..
>
> Het is een koffertje, ooit wit geweest .. , klappie open ... blijkt een
> sharp PC 7100 te zijn ..
> .. kantelbaar ingebouwd schermpje .. blauw wit .. 10 Mb harde schijf met
> DOS ..

Nu we het toch over oud spul hebben, ik heb een (flink) aantal jaren
geleden dual boot DOS/Linux (geen X) op een aantal toen al oude Toshiba
T1910 laptops geïnstalleerd: 486/25 4 Mb, harde schijf 80 Mb.

Een fabrikant was bezig een speciale electronische verwarmingsregeling
te ontwikkelen, er draaiden er een stuk of 8 in proefwoningen, en die
deden het soms weken goed en gaven dan ineens een aantal storingen
binnen een week. De leverancier van de microelectronica had wel een
programma waarmee je momentane waarden kon uitlezen maar niet kon
loggen. Heb toen een Perl programmaatje geschreven waarmee je wel kon
loggen, dat programmatje kreeg ik onder DOS niet aan de praat maar
werkte onder Linux perfect. Toen Linux zo op die laptops geïnstalleerd
dat ook de grootste digibeet niets fout kon doen en de meetwaarden na
het beeindigen van de meting netjes naar een DOS floppy werden
geschreven in een bestandvorm die in MS Access in te lezen was. Aan de
hand van die logfiles hebben we aardig wat fouten uit de regelsoftware
gehaald en waren ook sommige fouten in de harware te localiseren.

Hoorde laatst dat de storingsmonteur van dat bedrijf nog steeds met veel
plezier die laptops gebruikt en ik heb er zelf ook nog een. Het blijkt
dat in mijn huidige cv-ketel nagenoeg de zelfde microcontroller zit en
met een paar kleine wijzigingen in de configuratiefile van mijn Perl
programmaatje kan ik die microcontroller nu ook uitlezen. Alleen wil
sinds kort mijn exemplaar niet meer starten, ik denk dat de interne
batterij nu helemaal naar zijn grootje is. Nou ja, misschien is daar ook
nog een keeer een mouw aan te passen.

Aart