[linux] Re: DVD vragen

Johan Wevers johanw op vulcan.xs4all.nl
Di Nov 22 12:10:03 CET 2005

Paul Slootman wrote:

>Da's onzin, want dat kan met cdrecord ook (voor zover ik de manpage
>begrijp :-)

Multisession met cdrecord heb ik nooit werkend gekregen (ook niet veel tijd
aan besteed trouwens), en heb er eerlijk gezegd ook geen toepassingen voor.
Ik brandt voornamelijk audio, backups (CD staat gewoonlijk helemaal vol)
en gedownloade films (CD staat altijd tot aan het randje vol, de filesize
die ik op internet vind is daar natuurlijk ook op afgestemd).

>Dat je dan minder data op de schijf krijgt is ook onzin, want blanco
>dvd's zijn (itt. cd's) al in feite geformatteerd.

Je kunt ze dus eigenlijk als een soort UDF filesysteem gebruiken, zonder
dat je steeds extra indexen moet wegschrijven zoals bij CD's?

>Je hebt dan ook niet verschillende sectorgroottes zoals met audio / video /
>data cdroms.

Gelukkig. Dus (vrijwel) alle DVD's zijn gewoon hele grote iso9660
filesystemen? (Afgezien van ext2 images die je op DVD brandt misschien -
Linux kan zoiets bij CD's lezen, zal bij DVD's dus ook wel lukken. Eens
uittesten met een rewritable.

>Je moet idd. eens wat meer nieuwe dingen accepteren...

Ik ben me nog aan het inlezen.

--
ir. J.C.A. Wevers         //  Physics and science fiction site:
johanw op vulcan.xs4all.nl   //  http://www.xs4all.nl/~johanw/index.html