[linux] Re: beschadigde extended paritie nog te repareren?

Paul de Vries pdvsfh4 op xs4all.nl
Vr Nov 25 17:30:40 CET 2005

Julien Michielsen wrote:

>Op een of andere manier is de type-indicator van een partitie veranderd
>Het was oorspronkelijk een patitie van soort f (W95 Ext'd (LBA) ), en
>dit is nu veranderd in 1f ("unknown"). Het veranderen van type is niet
>toegestaan. Onderstaand wat er gebeurde:
>fdisk /dev/hda
>Device Boot      Start         End      Blocks   Id  System
>/dev/hda1               1        1251    10048626   83  Linux
>/dev/hda2   *        1252        2500    10032592+  83  Linux
>/dev/hda3            2501       12000    76308750   1f  Unknown
> [...]
ik zou in zo'n geval eerst een volledige kopie van de hele schijf maken
(je hebt natuurlijk een reserve disk in huis).
daarna fdisk liefst vanaf een ander systeem bv knoppix. alles noteren,
alles verwijderen, alles opnieuw defnieren.
of als je het spannend wil doen, direct op schijf de partitietabel editen.
daarna een reboot om alles te verdoezelen en het zou weer goed moeten zijn.

waardoor is de fout ontstaan?