[linux] Re: van het ene netwerk naar het andere

Jelle Boomstra nllgg op nietsch.dds.nl
Zo Nov 27 14:48:17 CET 2005

On Sunday 27 November 2005 14:39, Gijs Hillenius wrote:
> Waarschijnlijk is de vraag simpel genoeg te beantwoorden, maar ik heb
> even een hint of wat nodig. Ik heb een netwerk 10.0.0.0/8 en een
> netwerk 172.16.2.0/8. Er is een gateway die met iptables en nat beide
> netwerken koppelt aan internet.
>
> Wat is de truuk waarmee je van een machine met bijvoorbeeld ip
> 172.16.2.4 kan komen op een machine met 10.0.0.4?

zorgen dat de gateway de goede route tabellen heeft. voor de verzendende
computer maakt het niet veel uit dat je andere subnet ook prive is, het past
niet in het subnet mask dus het moet naar de gateway. Het moet natuurlijk wel
mogelijk zijn om van subnet 10 maar subnet 172 te gaan qua ip-forwarding. De
meeste recepten met twee subnets zullen het ene net tot dmz bombarderen en
geen verkeer daaruit toelaten.

> Ik wil de (CUPS) printer op 172.16.2.4 beschikbaar maken aan het
> 10.0.0.0/8 netwerk. En soms wat bestanden overzetten .. dat laatste
> doe ik totnogtoe met scp via eerst de gateway en dan naar de volgende
> machine.

Maar waarom gebruik je twee subnetten?

--
met vriendelijke groeten,