[linux] Re: DLT 20/40GB cassetten en cleaning tape

Kees Theunissen theuniss op rijnh.nl
Do Okt 6 08:14:13 CEST 2005

On Thu, 6 Oct 2005, Jelle Boomstra wrote:

>Helemaal mee eens.

>En je kan de harde schijf erin makkelijk vervangen door een groter exemplaar.
>Daardoor houdt je backup capaciteit gelijke pas met je primaire capaciteit
>(je moet alleen 3 hd's kopen in plaats van 1 als je er een wilt vervangen :-)

En als je PC gejat wordt dan neemt die inbreker in één moeite gelijk ook
je aangekoppelde backup mee.

Alles hangt af van je schaalgrootte. Een thuisgebruiker die zijn vakantie-
foto's, email en belasting aangifte wil backuppen kan vaak prima uit de
voeten met een DVD brander.
Maar ik moet er niet aan denken dat op mijn werk zo'n honderd gebruikers
allemaal persoonlijk veranwoordelijk zijn voor backups van hun eigen
data (op pakweg 200 PC's, vaak tientallen Gigabytes per PC) op DVD's.
Externe HD's worden hier wel gebruikt door mensen die ook thuis willen
kunnen doorwerken. Je zou dat kunnen zien als een vorm van backup, maar
ik moet er niet aan denken dat we onze algemene backup-voorziening zouden
moeten baseren op dat soort disks bij iedere PC. De kwetsbaarheid bij
inbraak had ik al genoemd. Als je beveiligd wil zijn bij brand dan moet
je aan een off-site opslag gaan denken. Hadden we het al over slordigheid,
onkundigheid en bedieningsfouten gehad?

En om de aanhef van dit mailtje nog even terug te halen:
als ik echt snel wil backuppen zonder verwisselen dan doe ik dat
iedere nacht via een 1 Gigabit/sec internet aansluiting op een voorziening
bij SARA (Stichting Academisch Rekencentrum Amsterdam) waar we kunnen
beschikken over enkele Terabytes aan opslag-capaciteit.
SARA heeft die capaciteit niet geregeld via een batterij externe
USB-drives of DVD branders. Er staat daar voor zover ik weet ook geen
juke-box achtige constructie die DVD+RW schijfjes verwisselt.
Er staan wel een paar tape-robots waar omgetwijfeld een prijskaartje
heeft aangehangen.

Tot zover deze inleiding/achtergrond.
Ik praat nu een beetje vanuit een elitair standpunt. Dit soort voor-
zieningen ligt ver buiten het bereik van een particulier en vaak ook
van het midden- en kleinbedrijf. Het enige wat ik eigenlijk wil
zeggen is: bedenk je een paar keer voordat je tapes achterhaald noemt.
En bedenk ook dat elke backup- of archiveringsvoorziening maatwerk is.
Soms zal je dan op DVD's uitkomen, soms op extra/externe HD's maar vaak
ook op tapes.

Groeten,

Kees.

--
Kees Theunissen
F.O.M.-Instituut voor Plasmafysica "Rijnhuizen", Nieuwegein