[linux] Re: DLT 20/40GB cassetten en cleaning tape

Johan Wevers johanw op vulcan.xs4all.nl
Do Okt 6 10:06:10 CEST 2005

Kees Theunissen wrote:

>En als je PC gejat wordt dan neemt die inbreker in één moeite gelijk ook
>je aangekoppelde backup mee.

En denk je dat een inbreker zo aardig is om eerst je tapestreamer netjes uit
de server te schroeven als je met tapestreamers werkt? Ik neem aan dat die
USB schijven ook wel via een netwerk aan te sturen zijn: hang ze aan een
server die in een beter afgesloten hok staat. Als ze dat ook openbreken,
tja, dan ben je met tapes ook nergens.

>Alles hangt af van je schaalgrootte. Een thuisgebruiker die zijn vakantie-
>foto's, email en belasting aangifte wil backuppen kan vaak prima uit de
>voeten met een DVD brander.

Sterker, die kan het met een CD brander makkelijk af.

>Maar ik moet er niet aan denken dat op mijn werk zo'n honderd gebruikers
>allemaal persoonlijk veranwoordelijk zijn voor backups van hun eigen
>data (op pakweg 200 PC's, vaak tientallen Gigabytes per PC) op DVD's.

Dat redt je met een enkele tapestreamer op een server ook niet.

>Er staat daar voor zover ik weet ook geen juke-box achtige constructie
>die DVD+RW schijfjes verwisselt. Er staan wel een paar tape-robots waar
>omgetwijfeld een prijskaartje heeft aangehangen.

Tja... ik denk dat er voor vrijwel alle situaties goedkopere oplossingen
bestaan.

>van het midden- en kleinbedrijf. Het enige wat ik eigenlijk wil
>zeggen is: bedenk je een paar keer voordat je tapes achterhaald noemt.

Mijn ervaring met tapes is zeer slecht, zowel particulier als zakelijk:
als je een keer iets moest teruglezen van zo'n ding had je er gewoonlijk
gelazer mee, en de tapestreamers hadden meestal meer hardwarekuren dan
harddisks. Gezien de prijzen van grote tapes en harddisks lijkt me
een array disks nog beter dan zo'n taperobot. En zeker goedkoper.

--
ir. J.C.A. Wevers         //  Physics and science fiction site:
johanw op vulcan.xs4all.nl   //  http://www.xs4all.nl/~johanw/index.html