[linux] Re: Import foto's faalde, wat is de beste manier van recovery?

Johan Wevers johanw op vulcan.xs4all.nl
Do Okt 20 02:06:46 CEST 2005

Jelle Boomstra wrote:

>de meeste kans heb je om de bestanden van je flashkaartje af te vissen. Als je
>een moderne distro gebruikt met ext3 of reiser kan je undelete grappen wel
>vergeten. Inodes worden daarop namelijk gewist itt tot ext2.

Hmmm. Ben ik achteraf toch blij dat ik niet de moeite genomen heb om m'n
geupgraded systeem daarop over te zetten. Er zijn voor ext2 wel tools, al
weet ik niet hoe goed die in zoiets zijn.

>Fat doet bij mijn weten veel minder moeilijk en geeft wel de mogelijkheid om
>je oude bestanden terug te vinden (maar een tooltje daarvoor onder linux ken
>ik niet)

Zoiets zou je in principe het best onder DOS kunnen proberen, met een oude
PCTools. Maar DOS drivers voor USB hardware of in een file gemounte
filesystemen ken ik niet, dus dat wordt lastig. Direct (een copie van) de
file editen zou kunnen met een binary editor. Als een file op FAT gedelete
wordt wordt het eerste karakter van de filenaam in de FAT overschreven door
0xE5. Dus zoeken naar filenamen minus de eerste letter, en dan de 0xE5
vervangen door bv. 0x65 (de A) zou moeten werken. Let er dan wel op dat je
geen dubbele filenamen krijgt. De bewerkte file kun je mounten via loopback
en kijken of er iets bruikbaars uit gekomen is.

Voor win32 bestaan er vele undelete tools die je kunt proberen.

>maar iig: je kaartje als schijf (met dd?) kopieeren, darna kijken of je op een
>kopie van dat bestand je undelte kan loslaten.

Ik zou zelf eerder een win32 undelete tool loslaten op het kaartje. Als het
resultaat niet bevalt kun je daarna je gecopieerde image terugzetten met dd.
Let op dat als er vaker foto's gemaakt en verwijderd zijn op die kaart er
waarschijnlijk vele filenamen op zullen staan van foto's die ondertussen al
door nieuwere overschreven zijn. Enige kennis over de naamgeving van de
foto's door je camera en de kennis welke namen in gebruik waren zullen van
pas komen.

--
ir. J.C.A. Wevers         //  Physics and science fiction site:
johanw op vulcan.xs4all.nl   //  http://www.xs4all.nl/~johanw/index.html