[linux] Re: Import foto's faalde, wat is de beste manier van recovery?

Jelle Boomstra nllgg op nietsch.dds.nl
Wo Okt 19 22:31:32 CEST 2005

On Wednesday 19 October 2005 22:23, D.J. van Enckevort wrote:
> [...]
> van mijn foto's in het niet verdwenen. Wat raden jullie aan voor de
> recovery van de foto's?
>
> Even wat informatie:
> Distro: FC4
> Camera: 350D
> Geheugenkaartje: SanDisk 512MB CompactFlash
> GThumb: gthumb-2.6.5-1
> GPhoto: gphoto2-2.1.6-1.1 (wordt in de background gebruikt)
>
> De foto's hadden opgeslagen moeten worden in
> /home/david/doc/foto/digitaal/ in een subdirectory die gthumb zelf
> aanmaakt aan de hand van de datum & tijd (dus nu iets in als
> 2005-10-19-22-00) De hele directory bestaat niet.

de meeste kans heb je om de bestanden van je flashkaartje af te vissen. Als je
een moderne distro gebruikt met ext3 of reiser kan je undelete grappen wel
vergeten. Inodes worden daarop namelijk gewist itt tot ext2.
Fat doet bij mijn weten veel minder moeilijk en geeft wel de mogelijkheid om
je oude bestanden terug te vinden (maar een tooltje daarvoor onder linux ken
ik niet)
maar iig: je kaartje als schijf (met dd?) kopieeren, darna kijken of je op een
kopie van dat bestand je undelte kan loslaten.

> Ik heb de PC nog aan staan, en heb alvast even gekeken of er in /tmp nog
> wat te vinden is, maar niets relevants kunnen vinden.
Zoals gezgt heb je met ext3 weinig kant dat je dar iets aan hebt, misschien
zweeft het nog ergens in het geheugen of de swap, maar dat lijkt mij een zeer
zware zoektocht.

--
met vriendelijke groeten,
Jelle Boomstra