[linux] Re: Import foto's faalde, wat is de beste manier van recovery?

Jelle Boomstra nllgg op nietsch.dds.nl
Vr Okt 21 10:47:29 CEST 2005

On Friday 21 October 2005 10:06, Roeland Th. Jansen wrote:
> Ik heb niet de moeite gedaan om het tegendeel op te zoeken maar volgens
> mij is het voor ext3 niet waar, omdat ext3 alleen een journal toevoegt
> en verder hetzelfde als ext2 zou zijn.

Ik wel want ik was iets te snel met iets verwijderen.En ik vertelde wat ik mij
daar nog van herinnerde.
Ext3 gooit geen data weg zoals Johan het zei, maar een delete is ook echt een
delete. Na een delete worden de inodes ge-unlinked, dus wordt het puur
gokwerk als je nog je bestanden terug wil vinden. Dat is niet erg, tenzij je
de undelete van ext2 tot je procedures rekent. Maar dan kan je veel beter rm
aliassen, met rsync of rvs incremental diffs  van je belangrijke bestanden
maken en een goede backup strategie er op na houden. Undelete is geen functie
van het bestandssyteem, niet van niet van Reiser, niet van ext3, niet van
ext2 en zelfs niet van fat. Dat het met sommige kan is een leuk vangnet, maar
het is als een luchtbed bij een schipbreuk: het werkt, maar je hebt liever
iets beters zoals een reddingsboot.
--
met vriendelijke groeten,
Jelle Boomstra