[linux] Re: onverwijderbare files

joop gerritse jjge op xs4all.nl
Vr Okt 21 19:28:35 CEST 2005

On Friday 21 October 2005 19:01, Paul Slootman wrote:

> Kan best hoor; als je maar mag schrijven in de directory waar die files
> in staan. Het weggooien van files onder linux is nl. niet iets waarvoor
> je schrijfrechten op die files nodig hebt, die schrijf je immers ook
> niet; je schrijft in de directory (je haalt de verwijzing naar de inode
> van die file weg). Dat het OS vervolgens files opruimt waarvan de link
> count in de inode 0 is, is een mooie bijkomstigheid :)

Sorry, je hebt helemaal gelijk; ik had het iets teveel vereenvoudigd. Maar ik
neem toch aan (ik ga het nu even niet uitzoeken) dat user x:y niet zomaar
bestanden van niet-bestaande user u:v kan creëren. Nou ja, dat kan hij dus
(in het geval van de OP) kennelijk wel... En bij Jelle Boomstra kan het weer
niet, terecht, lijkt me.

Ik heb inderdaad wel eens gelezen dat tar bepaalde bestanden inclusief user en
group kan recreëren, maar dan, in mijn herinnering, toch alleen onder root.

> Daarom blijft de ruimte in gebruik die b.v. een log file toebehoort
> wanneer je die file weggooit maar er nog steeds geschreven wordt naar
> die file; de link count is niet nul, want die is nog open op dat moment.

Ik kan me nog herinneren dat een websitebeheerder een bepaald bestand na
gebruik wou deleten, prima dus, alleen had ik er een link naar gezet ;-) Tja,
Microsoft maakt meer kapot dan je lief is ;-) Vooral op securitygebied.

--
Joop Gerritse
Mühlenstraße 11