[linux] Re: Doorgifte IP probleem

Jan Rozema [NLLGG Member] nllgg op openware.nl
Za Okt 22 12:48:25 CEST 2005

> oh? ip = 4*bits =32
> 32-24=8 bits
> 8bits = 256 mogelijkheden, waarvan er een voor broadcast en een
> voor de nul niet gebruikt worden.
> Maar heeft een /30 subnet met dus 2 bits volgens dezelfde formule
> nog maar 2 mogelijke ip adressen?
> Maar wil je perse je linux doos als firewall/router gebruiken? want
> anders zou arp-bridging toch ook een oplossing zijn?

Ik heb een range van ip-adressen tot mijn beschikking 213.160.254.129
met netmask 255.255.255.240

Vanaf .132 tot en met .142 heb ik tot mijn beschikking

De uiteindelijke configuratie bestaat uit een Gateway server(linux) met een LAN
voor interne gebruikers en een koppeling naar o.a. een Windows 2003 S IIS server,

Waarmee o.a .asp websites worden gehost.

Dit even terzijde,

iedereen binnen het netwerk kan de Windows web server bereiken en ik kan
met deze server het internet bereiken. Zelfs pingen van buiten naar deze server
werkt, alleen aanvragen via tcp poort 80 lukt niet