[linux] Re: Doorgifte IP probleem

Za Okt 22 13:26:18 CEST 2005

On Sat, 22 Oct 2005, Jan Rozema [NLLGG Member] wrote:

> Ik heb een range van ip-adressen tot mijn beschikking 213.160.254.129
> met netmask 255.255.255.240
> Vanaf .132 tot en met .142 heb ik tot mijn beschikking

Even voor de duidelijkheid. .128 is het netwerk zelf. .143 is je broadcast
adres. Dan zijn .129 t/m .131 dus voor andere zaken in gebruik. Dat is
overigens geen /30 en geen /24 maar een /28 blok.

> iedereen binnen het netwerk kan de Windows web server bereiken en ik kan
> met deze server het internet bereiken. Zelfs pingen van buiten naar deze server
> werkt, alleen aanvragen via tcp poort 80 lukt niet

Nu wordt het vaag. Welk netwerk bedoel je. Je hebt er namelijk minimaal 2.
Teken het eens uit op papier voor jezelf met alle adressen erbij. (Als het
even kan scan het dan eens in en stuur de URL mee.)

Laat de VOLLEDIGE uitvoer van de volgende commando's eens zien:

 1)	ifconfig -a
 2)	netstat -nr
 3)	arp -a
 4)	cat /etc/hosts