[linux] Opgelost: disk-image maken en branden op dvd on-the-fly

Jan Gnodde info op gnodde.com
Do Okt 27 21:00:13 CEST 2005

Ik weet niet, of ik afgelopen dagen ter zake doende antwoorden op m'n probleem
gemist heb (de mailserver was door een verandering van hosting-provider een
tijdje buiten dienst), maar ik heb intussen een oplossing gevonden voor het
on-the-fly branden van een partitie-image:

dd if=/dev/hdax bs=32k count=143444 skip=0 | growisofs -Z /dev/scd0=/dev/fd/0

en voor eventuele volgende DVD's (als de partitie groter is dan 4,7GB) een
skip van n x 143444.

De brandsnelheid is niet erg hoog, maar een partitie van 4GB kan ik op deze
manier wegschrijven in ca. 1,5 uur.

Jan.