[linux] Re: verschillende versies Suser

Liset lkfv op xs4all.nl
Zo Okt 30 08:43:25 CET 2005

Didier Collard wrote:
>Ik zit de te kijke welke distro ik om mijn (nieuwe) computer ga
>installeren. Ik zit nu een beetje te twijfelen tussen kubuntu en suse?
>Alleen is suse er in meerdere versies, weet iemand hoe dat precies zit?
>Je hebt
>- Opensuse
>- Boxed versie waar je voor moet betalen :(
>- Eval versie, maar volgensmij is dat hetzelfde als de boxed versie?
>(http://www.opensuse.org/Download)

Op een nieuwe computer heb je met SuSE betere kansen dan met (K)ubuntu.
Als je helemaal zeker wilt zijn vergelijk je eerst je specificaties met
de hardwareOndersteuning door bepaalde distributies/kernels. Post bv
hier om te vragen naar ervaringen van anderen.

De OpenSuSE versie 10 omvat niet de commerciele pakketten zoals Adobe
Acrobat bv. Die moet je eigenhandig bij elkaar sprokkelen.
De boxed versie van SuSE 10 bevat heel veel software op DVD en op CD.
Daarbij 'krijg' je een uitgebreide handleiding die je ook als
studieMateriaal zou kunnen gebruiken (zo uitgebreid), plus support
tijdens de eerste 3 of 6 (?) maanden ivm installatie.
Als je alleen wilt uitproberen; neem dan een live-distro, bv die SuSE-eval.
Of Knoppix, waarmee je via unionfs evengoed naar de harde schijf kunt
schrijven. (Met dank aan Paul.)
Have fun !

Met vriendelijke groet,

Liset