[linux] Re: Clarkconnect

Zo Sep 4 10:59:41 CEST 2005

Aldus schreef Guido van Harten op Sat, Sep 03, 2005 at 10:19:41PM +0200:

> Wie kan mij helpen? Situatie: netwerk met 1 x Windows 2000 Server en 2

De leverancier? De Linux Zelfstudie Groep?

> clients met Windows XP Professional en 1 Linux-machine met Clarkconnect
> (www.clarkconnect.com[1]). Op alle Windows-client is in My Network Places

Een snel blikje op de website leert dat ClarkConnect een Linux distributie
is; het lijkt alsof de doelgroep bestaat uit bedrijfjes met weinig Linux
kennis.

> netjes de Linux-machine te zien. De Windows-computers vragen - vreemd genoeg
> - om een gebruikersnaam en wachtwoord (en wil deze valideren op het Windows
> 2000-domein). Wat is hiervan de oorzaak en hoe kan ik toch vanaf de andere
> clients toch op de Linux-machine komen? Van de Windows-computer kan ik de
> netwerkconfiguratie weergeven ("ipconfig /all"). Van de

U geeft gedetailleerde informatie over de TCP/IP instellingen van de Windows
PC's, maar helaas zijn die niet vreselijk relevant voor het probleem.

Bedoelt u nu dat Samba aan aan Windows clients om een username en password
vraagt (dat is normaal) en dat de gebruiker op de Windows PC deze invult
en daarna toegang krijgt? Ik vermoed dat als ik op Windows ben ingelogd
met username 'daniel' en wachtwoord 'JamesBond007' dat Windows deze gegevens
naar de server stuurt en die geeft me dan direkt toegang omdat de server
een account met dezelfde username en password kent. Het aardige is dat dit
vanuit mijn Windows client werkt ongeacht of op de server op dat moment
Linux of Windows2000 draait (al zie ik dan andere files in die share) en
ook het printen werkt even goed of de server nu Windows of Linux draait.

Bovenstaande info suggereert dat alle machines in uw netwerk zijn opgenomen
in een 'Windows Domain' met de Windows server als Primary Domain Controller
en dat Samba de gebruikers tegen de PDC valideert. Mits u Samba goed hebt
geconfigureerd is dat een goede aanpak. Als u over een enkel LAN beschikt
hebt u geen WINS nodig.

Met vriendelijke groet,

Daniel von Asmuth

--