[linux] Xserver keyboard optie "third level chooser"

Bram Mertens m8ram op linux.be
Ma Sep 5 22:03:58 CEST 2005

Hey

Ik heb onlangs een nieuwe PC gekocht en er Debian Sarge op
geïnstalleerd.  Daarnaast heb ik onlangs op m'n werk SuSE Enterprise 9
op een testserver gezet.

Op beide PC's zit ik met een probleem: ik kan geen backquoutes tikken
(`) wat uiteraard nogal vervelend is.
Op m'n PC thuis kon ik ook geen '@' typen, op de SuSE machine lukte dat
dan weer wel.

Op m'n laptop en m'n oude desktop heb ik dat "opgelost" door telkens de
gnome-settings-daemon te starten en in de gnome-keyboard-properties bij
"layout options" de optie "Press Right Alt-key to choose 3d level" toe
te voegen.

Dat is momenteel ook de manier waarop ik het op deze PC (thuis) heb
opgelost.  Op de SuSE machine zag ik vanmorgen echter enkel de tabs
"keyboard" en "typing break" en dus niet "Layouts" en "Layout Options".

Bovendien doet dit voor zover ik weet niets dat XkbOptions in
Xfree86-Config niet zou kunnen oplossen (en dan zelfs zonder een extra
daemon).

Ik heb echter de juiste optie nog niet kunnen vinden, noch
opgoogle.com/linux, noch in verschillende X-gerelateerde manpages noch ...

Waar kan ik een beschrijving vinden van de mogelijke opties en hun
verklaring?  De Xfree86 en X.org websites vond ik niet echt toegankelijk.

Alvast bedankt

Bram