[linux] Re: [stamtafel] Braille met Debian

Jelle Boomstra nllgg op nietsch.dds.nl
Di Sep 13 12:49:02 CEST 2005

On Tuesday 13 September 2005 09:35, Dick Sterkenburg wrote:
> Hallo,
> Ik heb inmiddels een par inlichtingen gekregen:
[...brltty is nu al verouderd in debian stable...]

Tja helaas een algemeen probleem bij debian. op zich is het niet zo drastich
bij debian om een 2.6 kernel naast een 2.4 te installeren, al zal je wel op
de een of andere manier tussen de twee moeten kunnen schakelen voordat je
brailleregel het doet.

> Verder heb ik de tip om apt-get remove gdm te doen alsnog uitgevoerd omdat
> het toch wel ergens mee leek te lopen(dit lost overignes de enter voor
> inloggen niet op).

Vreemd, dan is er nog een opstartscriptje achtergebleven?

> Verder ben ik tegen een nieuw probleem aangelopen. mijn geluidskaart doet
> het niet. ik heb een dell latitude laptop pentium 2.[...]

hmm dat is wat weinig info, maar het zou te vinden moeten zijn...

De eerste mogelijkheid is om het programma 'discover sound' te draaien, en
kijken of die wat resultaat geeft.

Hier: http://www.divisionbyzero.com/laptop/ is een pagina die wat info over de
geluidskaart op een oude lattiude heeft. De info is oud, maar het schijnt te
moeten kunnen, dus 2.6 is voor geluid niet nodig, en zonder X heb je ook geen
probleem met video drivers die het geheugen van de geluidskaart afpakken...

Wat ik van wat verder google-en begrijp is dat er niet een soundchip is voor
dell lattitudes, dus daar zul je wat meer info moeten geven over welke chip
er in jouw model zit, , of wat voor model je precies hebt.

succes!
--
met vriendelijke groeten,
Jelle Boomstra