[linux] Re: [stamtafel] Braille met Debian

Dick Sterkenburg dicksterkenburg op uwnet.nl
Di Sep 13 09:35:48 CEST 2005

Hallo,
Ik heb inmiddels een par inlichtingen gekregen:
1. brltty 3.4.1 is de standaardmeegeleverde versie in debian en feitelijk de
laatste versie van brltty die voor de voyager(mijn usbbrailleregel) brlvger
en kernel 2.4 ondersteund. Voor serieele poorten ondersteudn brltty kernel
2.4 natuurlijk wel want daar is niets in veranderd. Feitelijk schijnt het zo
te zijn dat met een 2.6 kernel en brltty 3.6(niet standaard in debian
meegeleverd maar te verkrijgen op www.mielke.cc) alleen de optie usb: hoeft
worden ingevuld boij de te gebruiken device. Helaas kreeg ik deze info pas
zondag en toen was kees al geweest. de grootste fout bij debian is dus dat
ze dat niet duidelijk aangeven en de nieuwste brltty meeleveren.
Verder heb ik de tip om apt-get remove gdm te doen alsnog uitgevoerd omdat
het toch wel ergens mee leek te lopen(dit lost overignes de enter voor
inloggen niet op).
Verder ben ik tegen een nieuw probleem aangelopen. mijn geluidskaart doet
het niet. ik heb een dell latitude laptop pentium 2. iemand heeft mij
aangeraden om te upgraden naar kernel 2.6 maar ik vidn het risico om dat
alleen te doen en beetje groot omdat de kans heel groot is dat ik bij zo'n
update m'n brailledriver weer verleis. De device brlvger die in kernel 2.4
nodig is om brltty te gebruken met mijn voyager word nl. helemaal niet
ondersteund in kernel 2.6(tenminste zo ben ik geinformeerd). Dus is er
iemand die me kan zeggen hoe ik de geluidskaart alsnog in kernel 2.4 an de
praat kan krijgen? Of zo nee, is er iemand die me(het heeft niet veel haast
want m'n studieprestaties hangen er niet vanaf zoals de vorige keer met de
brailleregel) kan helpen om te upgraden naar kernel 2.6 en dus ook de nieuwe
brltty zodat de geluidskaart dan mogelijk wel wordt ondersteudn?
Groeten, Dick
Net-Tamer V 1.13 Beta - Test Drive