[linux] Re: geluidskaart in debian, was: braille en debina

Jelle Boomstra nllgg op nietsch.dds.nl
Di Sep 13 19:37:19 CEST 2005

On Tuesday 13 September 2005 16:38, Dick Sterkenburg wrote:
> On 2005-09-13 linux op lists.nllgg.nl said:
>    >On Tue 13 Sep 2005, Dick Sterkenburg wrote:
>    >> Hallo Jelle en list,
>    >> Hier zijn mijn  infofiles waaruit wel af te leiden zal zijn wat
>    >>ik heb.  alleen zie ik er geen geluidskaart tussen staan.
>    >
>    >Het kon nog weleens een PnP "kaart" zijn, laat pnpdump eens los op
>    >je systeem.
>    >Paul Slootman
>
> hallo Paul en list,
> Ik heb een pnpdum op m'n laptop staan, bestaat dat in debina wel? Of heet
> 't anders?
nee het heet echt pnpdump en zit in het package pnptools als ik mij niet
vergis. maar volgens mij heb je geen isa(bridge) in je systeem zitten dus heb
je aan pnpdump ook niet veel.  Ik heb laatst een ouwe flappertop van geluid
voorzien, en dat was een behoorlijke zoektocht, omdat pnpdump, lspci,
discover, etc allemaal geen sjoege gaven. Uiteindelijk bleek er in het bios
een optie te zitten waarmee je de parameters zoals irq en dma kon instellen.
Deze overnemen als opstartparameters voor de module (in
modprobe.d/alsa.nogiets) en de module laden met modprobe zogde uiteindelijk
dat ik ook het geluid van mijn dvdripjes kon luisteren.

Maar het voornaamste probleem dat je hebt is uitvinden wat voor chipset er in
je laptop zit, ik gok op een neomagic chipset die bij de grafische kaart
hoort. lees de pagina die ik eerder had gesuggereerd eens door en kijk of je
met `modprobe modulenaam` (weet de modulenaam voor neomagic-sound niet uit
mijn hoofd) een foutmelding krijgt.
Misschien werkt het ook gewoon als je alsa installeerd met apt-get, maar dat
verwacht ik alleen als je iets vindt met `discover sound`.

--
met vriendelijke groeten,
Jelle Boomstra

http://linux-studie.nl