[linux] Re: geluidskaart en debian

Jelle Boomstra nllgg op nietsch.dds.nl
Za Sep 17 21:16:55 CEST 2005

On Saturday 17 September 2005 20:32, Daniel C. von Asmuth wrote:
> k heb niet zo'n ervaring met geluidskaarten, maar zoals gezegd is het com-
> pileren van een 2.4.x kernel erg eenvoudig en lijkt me ook zinniger dan
> naar de nog niet stabiele 2.6.x kernel over te stappen.
>
> In het kort doe je:
> - make config
> - make dep
> - make bzImage
> - make modules
> - make modules_install

behalve dat hij een debian systeem heeft en het een erg slechte gewoonte is om
software buiten apt om te installeren, inclusief kernels.

met debian ga je iets anders te werk, al is het nog steeds niet erg moeilijk:
apt-get een kernel-tree pakket, dat geeft je de juiste sources en debian
patches (die was je even vergeten Daniel?).
Om er voor te zorgen dat je alle compiler stuff ed hebt, maak je weer gebruik
van apt:
apt-get build-dep kernel-image-versie die je wil compileren

Je hebt nu de sources in je /etc/src/ staan. Evt maak je even een linkje
van /etc/src/linux naar de juiste versie:
ln -s /etc/src/kernel-source-jouwversie /etc/src/linux

nu kan je in /etc/src/linux je kernel configureren naar jou wensen met:
make config (of make menuconfig of make xconfig, maar als je blind bent denk
ik dat je daar niet zo veel aan hebt).

om te zorgen dat je met een zinnige configuratie begint moet je even de config
van je huidige kernel uit /boot kopieeren naar /usr/src/linux/.config
Als dat je niet meer configuratie zelf hoeft te doen kan je dan beginnen met:

make-kpkg --initrd kernel-image

Dit geeft na verloop van tijd een .deb in /usr/src die je kan installeren met
dpkg - kernel-image-*.deb

op jou laptop zal dat wel ff duren, misschien kan iemand hier op de lijst met
een snelle debain sarge een pakket voor je bakken.

Maar ik realiseer me nu dat die hele exercitie niet nodig is:
er is weinig zekerheid das OSS wel je geluidskaart herkent als alle andere
automagische methoden dat tot nu toe niet deden.
De manier die je had van proberen de module te laden met waarschijnlijke
waarden is kansrijker lijkt mij...

Wat was de foutmelding voor het laden van cs4232 zonder argumenten ook alweer?
misschien kan een Bash wizzard daar eenhandig scriptje voor bakken dat net
zolang probeert totdat de return value 0 is?

--
met vriendelijke groeten,
Jelle Boomstra

http://linux-studie.nl