[linux] Re: samba en applicaties

Di Sep 20 20:20:04 CEST 2005

Aldus schreef Christiaan Bos op Tue, Sep 20, 2005 at 07:26:39PM +0200:
> Mijn bestanden staan op een linux server die ze deelt met samba.
> Vanaf mijn grafische workstation FC4 heb ik een share aangemaakt op mijn
> bureaublad. Ik kan netjes mijn bestanden zien, zelfs bestanden deleten
> of er juist heen kopieren.

Om een andere computer toegang tot je bestanden te geven gebruik je NFS.
Samba is voor Win-dozen.

> Maar als ik een txt bestand met gedit probeer te openen, geeft gedit aan

Wat is gedit?

> dat dit bestand read-only is.

Wat zeggen 'mount' en 'ls'? Kun je een bestand openen met 'cat'? Kun je
een bestand kopieren met 'smbclient'?

> Rechtermuis - properties - permissions geeft aan dat ik de eigenaar ben
> en lees en schrijf rechten heb.

U maakt hier gebruik van MS Windows?

Met vriendelijke groet,

Daniel von Asmuth