[linux] Re: nokia 3310 && gnokii

Johan Wevers johanw op vulcan.xs4all.nl
Wo Apr 5 21:48:02 CEST 2006

Folkert van Heusden wrote:

>Iemand al een nokia 3310 met gnokii aan de gang? Ik heb er zo'n seriele
>(NIET usb) kabel bij (part no MA-7650).

Sinds ik gehoord heb dat gnokii bij sommige mensen de telefoon zover
ontregelt heeft dat een reflash bij een service centrum nodig was ben
ik er verder afgebleven.

Overigens, ik weet niet wat dat part. no. inhoud, maar bij een 3310 heb je 2
protocollen: FBUS en MBUS. Sommige kabels kunnen autoswitchen tussen beide,
sommige hebben een schakelaar en sommige ondersteunen alleen FBUS. FBUS
gebruik je voor zaken als telefoonboek bijhouden, plaatjes, beltonen en
het activeren van netwerk monitor, MBUS om te unlocken. Al is dat laatste
minder interessant geworden sinds de source code om DCT3 unlock codes te
berekenen vrij op internet te downloaden is (al is zo'n kabel natuurlijk
wel sneller dan 2 codes inkloppen (3310 heeft meestal 2 locks, en 2 codes
nodig om ze op te heffen)).

--
ir. J.C.A. Wevers         //  Physics and science fiction site:
johanw op vulcan.xs4all.nl   //  http://www.xs4all.nl/~johanw/index.html