[linux] en dan de netwerkvraag...

paai j.j.paijmans op uvt.nl
Vr Apr 7 18:25:00 CEST 2006

...intussen heb ik een werkende PC in elkaar geknutseld, die
ik als firewall/router wil gaan gebruiken, en vooral om van
elders bij mijn spullen thuis te kunnen komen.

Nu wreekt zich dat ik het toch nooit systematisch heb geleerd.

Ik heb dus een ADSL modem/router, met het adres 10.0.0.138.
Op dit ogenblik zit daar mijn werk-PC aan vast met adres
10.0.0.151, die weer 10.0.0.138 als gateway en nameserver
gebruikt. Mooi, dat werkt, en ik kan er ook van buiten bij
met ssh.

Nu wil ik direct achter die router een server zetten, die vanaf
buiten bereikbaar is, en als firewall voor de andere PCs thuis
fungeert. Er zitten twee netwerkkaarten in; eentje is opnieuw
geconfigureerd als 10.0.0.151. Maar nu die ander.

Normaal zou ik hem nummer 192.168.10.10 geven, en alle andere
PC's dat nummer als gateway geven. Vroeger gebruikte ik ook een
nameserver van IAE. Maar ik slaag er niet in om vanaf een andere
PC voorbij die server te komen. Dus zie ik iets over het
hoofd... Nu ik dit schrijf bedenk ik opeens dat ik de
firewall niet heb opengezet op die server. Dat ga ik na het
eten meteen doen.

Intussen zou iemand me kunnen verdietsen waarom ik die
tweede netwerkkaart niet ook gewoon een nummer in de 10.0.0-
range zou kunnen geven. Ik heb het gevoel dat dat niet
kan, maar kan niet beredeneren waarom niet.

Paai

(vrijdag is thuiswerkdag :-)

--
Dr. J.J. Paijmans
Tilburg University, Faculty of Arts,        Dept. of Linguistics & AI