[linux] Re: na reboot, /dev leeg

faustnijhuis op xs4all.nl faustnijhuis op xs4all.nl
Ma Apr 10 23:28:02 CEST 2006

> Het zal ook geen /dev/proc zijn. Lijkt me meer dat je een kernel hebt
gepakt die zaken mist. Lijkt me meer op een probleem met een zelfbouw
kernel.

> Waarom start je niet van een werkende kernel? En wat heb je verder
allemaal gedaan om hierin verzand te raken?

ik had 4 werkende kernels, niets doet het meer.

>Loop alle stappen met
> betrekking tot package installation/updates en dergelijke eens na.
>
> Het relevante stuk uit het init script is:

> # Mount /proc and /sys (done here so volume labels can work with fsck)
mount -n -t proc /proc /proc
> if [ ! -d /proc/bus/usb ]; then
>         modprobe usbcore >/dev/null 2>&1 && mount -n -t usbfs
> /proc/bus/usb /proc/bus/usb
> else
>         mount -n -t usbfs /proc/bus/usb /proc/bus/usb
> fi
> mount -n -t sysfs /sys /sys >/dev/null 2>&1

Omdat het mis gaat bij het mounten wordt nooit start_udev uitgevoerd wat
verderop in het script staat. Dus de devices worden nooit aan gemaakt.
Commando mount is het probleem. Wat ik ook brobeer te mounten hij geeft
altijd een segmentation fault. Ook als ik iets niet bestaans wil mounten
krijg ik ipv een fout melding deze segmentation fault.

Na checken van een aantal ander commandos kwam ik er achter dat veel
commandos corrupt zijn en allemaal een segmentation fault geven.

bv: cat, ln, basname, ed, hostname, nice, false, cp, sync, gettext,chmod
    kdb_mode, touch

Het vreemde is dat al deze commando's een time stamp van vandaag hebben.

Heb in eerste instantie al deze comandos gecopieerd van knoppix en kon toen
fedora weer booten. Maar helaas na 1 min loopt het vast.

Heb mbv knoppix en chroot de volgende rpm's geupdate;
(ivm bovenstaande commando's);

utile-linux
coreutils
net-tools
gettext
kdb

Maar het gekke is dat commando touch tijdens boot nu toch weer een
segmentation fault geeft. (mount is wel ok)

Ik denk dat mijn systeem niet meer te redden is en is mischien een goede
reden om FC5 te installeren.

Ben toch benieuwd wat er aan de hand is en hoe het gebeurd is.

Faust