[linux] Re: telnet password ?

J. mailing-lists op xs4all.nl
Di Apr 11 23:35:42 CEST 2006

On Mon, 10 Apr 2006, Paul de Vries wrote:

> mijn adsl modem heeft soms kuren, dan hangt hij spontaan de externe
> verbinding op.
> dat kan ik constateren en via telnet herstellen, als ik zou weten hoe je
> vanuit een shell script een telnet password kan opgeven.
>
> wie vertelt het mij ?
>
> groet,
> paul.

Tuesday, April 11 23:19:22

Ik weet niet hoe je van plan bent vanuit je shell-script te communiceren
met de modem ? netcat of via een telnet eigen script ?

Als je modem het telnet protocol volledig ondersteunt dan kan je een
telnet script schrijven in telnet. Voor auth.

autologin     If the remote side supports the TELNET AUTHENTICATION
              option, telnet attempts to use it to perform automatic
              authentication.  If the TELNET AUTHENTICATION option is
              not supported, the user's login name is propagated using
              the TELNET ENVIRON option autologin

en ![command] ....

Via netcat een gemakkelijk voorbeeld smtp dingetje ...

netcat=`which nc`

echo "HELO TEST" | \
echo "quit"      | \
$netcat $2 25    | \
grep "^220.*"

Voor telnet je commando's afsluiten met `\r\f' [zie printf functie]

Als je wilt auth'n via een andere manier moet je het eerste blok met
bytes in de gaten houden dat terug gestuurd wordt via het telnet
protocol.
        SOH         ETX         SOH         ETX
\377 \373 \001 \377 \373 \003 \377 \373 \001 \377 \373 \003

Uit ervaring - 'T kan hel zijn om in C een goede client te schrijven in
de man page van telnet zegt 't al in de BUGS sectie';
`The source code is not comprehensible'

Als je wat meer vertelt over hoe je connect met je script naar het modem
kunnen we je mischien beter van dienst zijn.

Cheers...

J.