[linux] Systeem vernaggeld ....

Zo Apr 16 06:26:03 CEST 2006

Toen ik gisteren mijn systeem (dat ik 's nachts uitzet) terug op wilde
starten werd ik slechts verwelkomd met een aantal akelige grub messages
met op het eind
"Error 16: Inaccessible filestructure".
Wist dit niet te plaatsen, maar had niet het idee dat ik het op kon
lossen. Ook vanaf een andere partitie mat Suse 10 (mijn basis is Suse 9.3)
kon ik niet opstarten, en ik nam aan dat er een serieus probleem was met
mijn filesysteem. Heb de botte bijl maar ter hand genomen en de twee
systeem-partities geformateerd om het systeem vanaf nul terug te zetten.
Dit duurde allemaal misselijk lang: na een boot vanaf de suse-cd, en
daarna te kiezen voor installatie kwamen er uiteindelijk de meldingen
starting yast
> init.14 soft raid
... wacht 5-10 minuten
installatie begint en eindigt. De verwachting dat ik hierna een normaal
opstartend systeem zou hebben werd wreed verstoord. Eerst een grub-scherm,
daarna aangeklikt dat ik SuSE 9.3 op wilde starten, en dan de console-
messages
kernel (hd0,0)/boot/vmlinuz root=/dev/hd01 vga=0x31a selinux=0 ...
splash=silent console=tty0
  [linux-bzImage,setup=0x1600,size=0x18bf6
  initrd (hd0,0)/bad/initrd

Error 18: Selected cylinder acceeds maximum supported by BIOS

Press any key to continue

En druk ik een toets in, dan krijg ik een console-frame van grub, waarbij
ik kan kiezen voor o.a. suse 9.3. Doe ik dat dan krijg ik een minutenlang
rond draaiend klokje. Dit bericht verstuur ik via een knoppix-cd, en dan
via webmail van xs4all, waarmee ik ook jullie antwoord hoop te lezen.
Mijn vraag: hoe is het mogelijk dat een nogal nieuw systeem toch met die
error 18 komt, terwijl ik hier voorheen geen probleem me heb gehad, en ik
daardoor in feite geen werkend linux systeem meer kan installeren. Wanneer
er een fout in mijn disk zou zitten had die toch opgelost moeten zijn met
de formattering van de twee systeem partities?

-W-
Julien Michielsen
julien op michkloo.xs4all.nl