[linux] Re: LaTeX editor voor Gnome

Aart Koelewijn aart op mtack.xs4all.nl
Di Apr 18 19:41:06 CEST 2006

Op di, 18-04-2006 te 19:11 +0200, schreef Arno H.P. Reuser:
> Na veel lees en enig probeerwerk zou ik graag van ervaringen willen
> leren. Wie kan mij een uitgebreide (uitgebreide functionaliteiten) LaTeX
> editor (zoiets als Kile) aanraden voor Gnome op Fedora 4, of mij
> verwijzen naar een overzicht van editors. Met dank.

Ik gebruik nu ongeveer 15 jaar (La)TeX, en volgens mij is de enige goede
manier om er mee te (leren) werken het gebruik van een gewone
teksteditor als Emacs of (G)vim. Ik heb even gewerkt met een speciale
LaTeX editor maar ben er snel weer vanaf gestapt en gebruik bijna altijd
Emacs. Hiervoor is ook een speciale LaTeX mode die het gebruik wat
makkelijker maakt. Die speciale mode is er geloof ik ook voor sommige
andere teksteditors.

Als je LaTeX goed gebruikt staat er in het document zelf relatief weinig
code. Wel zul je op den duur een aantal eigen "macro's" gaan aanmaken,
die je dan of in de kop van je document zet of in een eigen *.sty
bestand dat je dan in die kop aanroept. Verder heb ik ervaren dat ik ook
na al die jaren nog regelmatig in "The LaTeX Companion" dingen nazoek
als ik eens wat bijzonders wil doen, dat boek is een echte aanrader.

Aart