[linux] Re: internet telefoon

Huub Reuver h_reuver op mantell.xs4all.nl
Vr Apr 28 19:55:46 CEST 2006

On Fri, Apr 28, 2006 at 03:12:52PM +0200, paai wrote:
> Heeft iemand hier ervaring met internet telefoon, uitgaande van een
> Linuxbox die 24 uur aanstaat, een paar workstations
> met Linux of Windows die af en toe aanstaan en een vrouw met
> acute Linuxofobie?

Gewoon asterisk installeren. Als je het duur aanpakt koop je een VOIP
telefoon (IAX of SIP, met ethernetaansluiting) en een FXO (een X100p-
kloon == een PCI-modem met de goede chipset) voor het aansluiten van
een POTS-lijn . Voor ISDN moet je andere modems gebruiken natuurlijk.

Zonder speciale modems of telefoons kun je experimenteren met
iaxcomm of kphone en een koptelefoon met microfoon. Als provider kun je
eens kijken naar voipgate voor een portal naar vaste telefoons of ixcall
voor voip-voip verbindingen. Voor 2,50 euro is dit reuze betaalbaar als
je de verbinding alleen gebruikt om te bellen in de testfase.

Complexiteit valt wel mee, het is mij uiteindelijk ook gelukt. Ik heb
daarvoor wel even naar enkele werkende installaties gekeken.

Met vriendelijke groet,
Huub Reuver