[linux] ADSL en default route

Marc Fellman marc.fellman op gmail.com
Di Aug 1 09:03:51 CEST 2006

Hallo,

Het is alweer een tijdje terug dat iuk voor het laatst hier gemaild
heb. Maar nu heb ik dan toch weer iets waar ik zelf niet uitkom.

Ik heb nu al twee keer gehad dat ik een "moderne" distributie heb
gepakt voor een firewall (1 * Mandrake met een 2.6 kernel en 1 *
Endian 2.0) en elke keer lijk ik tegen hetzelfde probleem aan te
lopen...

Als ik het ADSL modem op DHCP-spoof zet (oftewel geef alles gewoon 1
op 1 door alsof ik rechtstreeks aangesloten ben) dan krijgt de
aangesloten netwerkkaart wel een DHCP offer maar kan vervolgens niets
met de geoffreerde gateway. Op dit moment heb ik de preciese details
niet zo bij de hand maar het IP-nummer wat ik krijg is bijvoorbeeld
een 213 nummer en de gateway is een 194 nummer.

Bij de oudere distributies die ik geprobeerd heb (Mandrake Firewall en
diverse andere distributies die als overeenkomst volgens mij allemaal
2.4 kernels hebben of ouder) gaat het goed zonder problemen. Ook IPcop
1.4.10 lijkt er geen problemen mee te hebben. Is er iets wat voorkomt
dat de huidige ADSL DHCP offers wel werkzaam maakt. Het lijkt net
alsof het een soort beveiliging is...

Alvast bedankt voor eventuele hints of hulp,

Marc Fellman

--
Met Vriendelijke Groet / With Kind Regards

Marc Fellman