[linux] Re: gsm met bluetooth

Johan Wevers johanw op vulcan.xs4all.nl
Di Aug 15 20:57:37 CEST 2006

Hans Paijmans wrote:

> Als ik een gsm telefoon aanschaf, is bluetooth dan
> noodzakelijk en voldoende om mijn telefoonlijst en
> andere data op Linux te kunnen bewaren/bijwerken, of
> zijn er andere mogelijkheden/gotcha's?

Hangt er om te beginnen vanaf welke BT protocollen de
telefoon ondersteunt. Als dat alleen audio is zal het
niet werken, of je het nu onder Linux, windows of wat
anders probeert.

Gnokii kan met verschillende Nokia's communiceren, of dat
via BT kan weet ik niet.

Maar gezien de verschillende berichten over toestellen die
opnieuw geflasht konden worden reboot ik maar naar windows
als ik een toestel backup wil maken.

M'n cardreader heb ik wel aan de gang gekregen onder Linux,
dus ik kan files er wel op copieren via de MMC kaart.

>Ik neem aan dat een deel van jullie mobieltjes gebruikt,

Zeer intensief zelfs. Als ik geen ADSL zou hebben ging de
vaste lijn hier per direct de deur uit wegens nutteloosheid.
Een dag zonder PC kom ik makkelijker door dan een dag zonder
gsm. Gelukkig heb ik er een aantal voor het geval er een de
geest geeft.

>en dat een deel daarvan de data met een Linux PC uitwisselt.

Dat is me, afgezien van files via een kaartlezer, niet gelukt.

>Daar zijn dan toch ervaringen mee?

Ja, maar voor zover ik het lees zijn die nogal slecht.

Overigens hoor ik over communicatie met telefoons ook van makers
van windows software de nodige klachten over niet kloppende
protocollen. De 6230i werd op dat punt door Mike Bradley, de
auteur van Logomanager en MobiMB, nogal afgekraakt (hoewel de
Nokia software die problemen niet had, blijkbaar is de communicatie
lastig te reverse-engineeren).

--
ir. J.C.A. Wevers         //  Physics and science fiction site:
johanw op vulcan.xs4all.nl   //  http://www.xs4all.nl/~johanw/index.html