[linux] Re: goedkope energiezuinige computer

Huub Reuver h_reuver op mantell.xs4all.nl
Zo Aug 20 11:12:08 CEST 2006

On Sun, Aug 20, 2006 at 02:53:39AM +0200, Folkert van Heusden wrote:
> Hi,
>
> Ik zoek een zo goedkoop mogelijk en zo energiezuinig mogelijke pc.
> Verder moet er een gewone ide-schijf aan kunnen en natuurlijk iets van
> netwerk. Nu kan ik natuurlijk gewoon gaan googlen maar ik dacht dat
> misschien iemand van jullie mogelijk al 'ns zoiets bij elkaar geraapt
> heeft?

Ik zie de wensen:
- goedkoop
- energiezuinig
- netwerk (vaak wel aanwezig)
- ide-schijf (koop een goede, niet per se een goedkope!)
Ik mis nog de toepassing, maar gezien de schijf zal het wel een servertje
zijn.

Kijk eens naar een Linksys NLSU met een USB-drive.

Maak je maar vast op voor een compromis. Met goedkoop en zuinig neig je
naar embedded devices, zoals routers, de NLSU. Speciale embedded pc's
zoals ze verkocht worden voor configurable routers zijn vaak erg duur.

Goedkoop is zeer betrekkelijk. Maak een schatting van het energieverbruik
en de kosten daarvan en neem het mee in de prijs. "Energiezuinig" en "stil"
zijn features waar je in de regel net zoveel voor betaald als "snel".

Voor een breed toepassingsgebied met "redelijk" lage prijs kun je eens
zoeken naar een Epia. Let er even op dat de prijs van een Epia vaak
bepaald wordt door de kast (en de voeding) en door het benodigde geheugen.
Een 300W voeding is goedkoper dan een 60W voeding. De laatste voldoet
ruim met interne HDD. DRAM is intussen bijna 2x zo duur als DDR geheugen.

Epia's moet je kopen as-is. Uitbreiden is nauwelijks een optie (1 a 2
pci-kaarten). Veel speciale kasten beperken het aantal pci-kaarten ook
nog eens (0 of 1).

Zelf zou ik gaan voor een kast met ventilator (liefst 8cm of 12cm, laag
toerental), een interne schijf (5400rpm of liquid bearing, in elk geval
berekend op gebruik 24/7?, stil en zuinig), externe voeding, passief
gekoelde CPU.

In de praktijk zit je snel op 250 euro en moet je een keus maken tussen
kleinere ventilatoren, grotere voeding en/of een duurdere oplossing.
(Epia 600/128MB/40GB/60W)
FYI van al mijn epia's zijn binnen 3 jaar alle 40mm fans vervangen.
Daarbij heb ik gekozen voor goedkoop ipv stil.

Met vriendelijke groet,
Huub Reuver