[linux] Een laptop zonder Windows

Hans Rood hansrood op xs4all.nl
Di Aug 22 12:09:05 CEST 2006

Mijn vrouw wil een nieuwe laptop en het stuit me tegen de borst om
daarvoor geld af te dragen aan crimminele organisaties.

Van Powerline, dat al zijn desktops zonder OS verkoopt, hoorde ik van
een aanbieding van het Nederlandse XXODD van een laptop zonder OS.

De aanbieding bestond uit wat gratis RAM en HD-capaciteit, de enige
opties tegen bijbetaling die er overbleven waren:

WinXP home of pro

Extra 'n jaar garantie en pixelgarantie.

Ik vroeg me af wat er zou gebeuren met een systeem met één fout pixel,
dat door een klant met pixelgarantie geretourneerd is ... en ik besloot
om voor pixelgarantie nog wat dieper in de buidel te tasten. ;)

Ik bestelde mijn "XNi200" on-line op vrijdagavond en kon hem op dinsdag
al afhalen bij Powerline te Gouda. Eur. 706,= inclusief 50 Eur
pixelgarantie.

Bijna Windows-vrij: bij de DVD hoort de NERO-not-for-sale-suite
'n MSI-CD voor de WiFi, Sertek voor de ingebouwde Videokamera en een CD
met maar liefst 13 windows-drivers.

Ik ga er Kubuntu op installeren. Ik heb weinig ervaring met
Debianachtigen en nog minder met laptops dus je kunt een stroom
beginnersvragen tegemoet zien.

Ik neem me voor een wat volledigere voortgangsrapportage te posten op de
lzu-lijst en/of een blog

Vr. Gr.
hansr