[linux] Re: WiFi AC's op zelfde kanaal

Mendel Mobach mendel op nllgg.nl
Za Aug 26 18:29:38 CEST 2006

On Tuesday 22 August 2006 12:16, Hans Rood wrote:
> Kunnen WiFi-accesspoints elkaar eigenlijk storen als die op het zelfde
> channel zenden? M.a.w. moet ik een ander kanaal kiezen omdat er in de
> buurt nog iemand kanaal 11 gebruikt?

Misschien, het zou handig zijn om deze vraag met iets meer informatie te
beantwoorden, maar omdat mijn kristallen bol stuk is ga ik even een crasj
cursus geven in wifi gebruik.

Wifi (802.11b en g) is verdeeld in 14 kanalen (hier maar 13 trouwens). Nu is
een kanaal eigenlijk gewoon het middelpunt van de frequenties die je gebruikt
en gebruik je bij het zenden ook de ruimte van ~ 3 kanalen eronder en ~ 3
erboven. In de praktijk zijn dus alleen de kanalen 1,6 en 11 bruikbaar.

Zit je elkaar in de weg als je op hetzelfde kanaal zit. Ja en nee. Indien er
genoeg ruimte is tussen de 2 AP's heb je per definitie nergens last van en is
het andere AP gewoon achtergrondruis. Verder zijn devices in AP modus heel
aardig en houden ze zich op zo'n manier aan 't protocol dat eigenlijk alles
wel levend blijft.

Dat was dus optie 1.

Optie 2: Die ander is een ander accesspoint met hetzelfde (e)SSID, dan is het
antwoord normaal gesproken: nee. Je computer (client mode device dus) kiest
automagisch het sterkste AP en probeert zichzelf daarmee te associeeren
(tenzij je dat met de hand doet). Wil je dit niet omdat jijzelf perse
hetzelfde SSID wil als buurman/vrouw dan moet je hem wel op een ander kanaal
zetten om te zorgen dat je connectie niet verloren gaat. Dit geld natuurlijk
weer niet wanneer je alle 2 een andere WEP key hebt. Je hebt dan hooguit soms
wat packetloss.

Optie 3: Je hebt een WLAN netwerk met WDS. Dan moeten de WDS devices op
hetzelfde kanaal zitten anders werkt het over het algemeen niet (tenzij je
dure devices hebt met 2 radio's, maar dat is hetzelfde als 2 devices met een
draadje ertussen).

Met vriendelijke groet,

Mendel Mobach - landgoed dekkend open wireless thuis :-)
--
Mendel Mobach aka BugBlue - mendel op mobach.nl - laime op megabot.nl
There's no God-given right for proprietary software vendors to make money;