[linux] ADSL2 modems

D.J. van Enckevort david op vanenckevort.net
Ma Feb 6 12:34:09 CET 2006

Beste lijst,
Bij mijn werk op kantoor hebben we twee internet verbindingen (ivm
fallback), waarvan een ADSL verbinding van XS4All. Sinds januari hebben
we op die verbinding een bandbreedte van 12000 kbps, echter het huidige
ADSL modem ondersteunt niet hoger dan 8000 kbps. Nu is er budget voor de
aanschaf van een nieuw modem, en is mij gevraagd dit te onderzoeken
aangezien ik ook de Linux firewall beheer. Mijn vraag is nu of er mensen
hier op de lijst ervaring hebben met ADSL2+ modems, en evt. bepaalde
modems aanbevelen in combinatie met een Linux firewall. Het modem hoeft
voor ons niet veel bijzondere functionaliteit te hebben aangezien de
Linux firewall NAT, rate limiting, portforwarding etc. al regelt. Wel
belangrijk is dat het modem stabiel functioneert. Zelf denk ik aan het
volgende Zyxel model Prestige 660M.

Ciao,
   David