[linux] Re: mail uit het verleden

Kees Theunissen theuniss op rijnh.nl
Vr Feb 10 03:05:30 CET 2006

On Thu, 9 Feb 2006, Faust Nijhuis wrote:

>Heb nog niets kunnen vinden over over boven staande problemen met
>thunderbird.
>
>Maar ik heb nog verder zitten uit pluisen en het blijkt dat de "mailjes
>uit het verleden"
>ook staan in ander mail folders (gefilterd) binnen thunderbird.
>Bv in mailbox thyro staan mailtjes die nu ook, als ongelezen, in de
>Inbox zijn verschenen.
>Het is dus niet zo dat de mailtjes perongeluk als unread zijn gezet.
>Ik heb nu dubbele mail, mailjes uit de andere folders zijn op de een of
>anderde manier
> [...]

Dit doet me denken aan een ervaring die ik een paar keer gehad heb
bij collega's die onder windows hun mail lazen met Netscape.
Het is een paar keer gebeurd dat de virusscanner een complete mailbox
in quarantaine zette. Volgens de gebruiker zaten er dan hooguit
enkele tientallen mailtjes in. Ging je naar die quarantaine-file
kijken dan was die bijvoorbeeld 75 MByte groot en zaten er enkele
duizenden mailtjes in. Practisch al die mailtjes had de gebruiker
al lang weggegooid of verplaatst naar andere folders.
Netscape laat blijkbaar bij het wissen of verplaatsen van mailtjes
die mailtjes gewoon in de mailbox staan en dan wordt er ergens in
een index-file genoteerd dat het betreffende mailtje niet meer
getoond mag worden. Voordeel daarvan is dat Netscape niet elke keer
de complete mailbox hoeft te herschrijven als er ergens middenin een
bericht gewist wordt. Ergens in het menu zit dan een purge-knop
of zoiets om de zaak definitief weg te gooien. En heel diep in de
menustructuur weggestopt kan je "purge on exit" aan zetten.
Als je niet regelmatig automatisch of met de hand een "purge"
doet dan blijf je tot in lengte van jaren je oude rommel bewaren
waarvan je dacht dat die al lang weg was.
En als de index beschadigd raakt, of als je de mailbox importeert
in een ander programma, dan wordt de complete mailbox opnieuw
gelezen en komt de hele handel weer boven water (hoewel ik meen
dat netscape speciale status-headers had die aangaven dat een
mailtje gewist was).

Iets dergelijks zal ook wel bij jou gebeurd zijn denk ik.

Er zijn overigens meer MUA's die soortgelijk gedrag vertonen.
Eudora onder windows doet het ook.

Groeten,

Kees.

--
Kees Theunissen
F.O.M.-Instituut voor Plasmafysica "Rijnhuizen", Nieuwegein