[linux] Re: Trage computer door te grote swap

Aart Koelewijn aart op mtack.xs4all.nl
Ma Feb 27 20:05:39 CET 2006

Op ma, 27-02-2006 te 19:29 +0100, schreef Folkert van Heusden:
> Wat men soms niet in de gaten heeft is dat 's-nachts allerlei cronjobs
> draaien. Bijv. updatedb. Die doen veel op disk en Linux zal dan "idle
> pages" uitswappen en releasen om zo meer ruimte voor de disk-cache te
> hebben. Als je dan weer iets gaat doen dan moeten pages van de
> executables weer ingepaged worden en je data ingepaged uit swap.
>

> Folkert van Heusden

Dat lijkt me hier niet het geval. Bij meer dan 75% volle swap zal op elk
moment als ik van een geheugen intensief programma over ga naar een
ander geheugen intensief programma het een geruime tijd duren (tot
minuten) voor in dat programma het scherm weer is opgebouwd en ik er mee
kan gaan werken. Zolang ik dan maar in dat programma blijf is er verder
weinig aan de hand, maar zodra ik weer naar een ander programma ga duurt
het weer een tijd voor ik daar weer mee kan gaan werken. Tussendoor even
snel mijn mail of een nieuwsgroep checken is er dus niet bij. Ook
reageert het programma in eerste instantie vaak traag, b.v. de eerste
keer dat ik van een menu gebruik maak. Gebruik ik kort daarna hetzelfde
menu nog een keer, dan reageert het wel vlot.

En tja, ik kijk nu eenmaal graag regelmatig even of er nog mail is, of
er nog belangwekkende stukjes in een nieuwsgroep staan en of er nog
nieuws is van de Volvo Ocean Race. Maar ik zal als de swap weer aardig
is volgelopen eens proberen wat er gebeurt als ik de betreffend
programma's afsluit voor ik naar bed ga. Wellicht is de swap dan de
volgende ochtend wat minder vol. Ik weet eigenlijk niet hoe Linux
daarmee omgaat.

Aart