[linux] Re: booten 64-bits systeem => Nvidia "known problem"?

Alexander Volovics awol op home.nl
Zo Jan 1 17:55:50 CET 2006

On Sun, Jan 01, 2006 at 03:51:59PM +0100, Julien Michielsen wrote:

> nog niet helemaal snappen" snap ik wel ;-)
> Weet niet of je hiervoor al in je source hebt gegraven. Overeenkomstig
> de "known problems" zou je dan kunnen kijken in /usr/src/..
> ./linux-2.6.13-15.7/drivers/ide/pci/amd74xx.c, en daar staan de device
> IDs verder uitgewerkt. Onder de known problems staat ook
> " If any of the following device IDs are missing from that table:
>   then the amd74xx.c driver does not support the nForce3/4 IDE and SATA
>   controllers. To add support, make the following changes:"

> En hier meen ik wat te herkennen uit hetgeen hiervoor is geschreven.

> [...]

Zoeken jullie het niet allemaal veel te ver!

Met recente 2.6.14 kernels moeten alle componenten in de
GA K8N51GMF-9 goed ondersteund worden met doodgewone 'OS' drivers.
Je hoeft geen spullen van nVidia te downloaden om de boel aan
de praat te krijgen.

In ieder geval geldt dit voor de NIC (de standaard 'forcedeth'
driver die in een goede versie in de recente kernels zit), de audio en
de video.
(je hebt 'nvnet' NIET nodig).

Wat betreft de (standaard ATAPI) DVD drive denk ik ook dat er geen
probleem hoort te zijn (mits dat ding goed aangesloten is). Bij
problemen met de DVD zou ik toch ook aan de BIOS/ACPI denken.
Dit is een redelijk recent moederbord en dan is de BIOS nog
vaak wat krakkemikkig. (Ik heb bij mijn MSI AMD64 bord ook de BIOS
moeten updaten ivm met wat probleempjes).

Ik heb gezocht naar ervaringen van FC4 gebruikers met het GA K8N51GMF-9
bord. Iha konden ze FC4 zonder veel problemen installeren en de
FC4 iso bevat nog een "gewone" 2.6.13 kernel (wellicht bevat deze
wat recentere drivers dan SuSE 9.x, nu heeft FC4 een 2.6.14/2.6.15
kernel).

Wel heeft Julien gelijk dat je de boel moet 'aankondigen'
dwz onder FC4 moet /etc/modprobe.conf bevatten:
 alias scsi_hostadapter sata_nv
 alias eth0 forcedeth
enz. Ik ken SuSE niet goed genoeg om te weten hoe het daar gaat.

Maar als de installatie (vrijwel helemaal) goed gaat is dit
natuurlijk al automatisch geregeld.

Alexander