[linux] Re: reprise allereerste versies van LINUX

Zo Jan 8 15:35:01 CET 2006

Aldus schreef Jelle Boomstra op Sun, Jan 08, 2006 at 12:22:59PM +0100:

> Dat hang van de licentie af. In het geval van de GPL is dat baarlijke
> nonsense. Copyright gaat over distributie, niet over alleen distributie van
> source. Er zijn in de GPL zelfs specifieke bepalingen hoe je met binaire
> distributie om moet gaan.

Inderdaad. Artikel 3 van versie 2 van de GPL zegt dat wanneer iemand (in casu
InfoMagic) GPL-gelicentieerde software in binaire vorm verspreidt, dat hij of
zij dan verplicht is tevens de broncode ter beschikking te stellen. Verder
wordt er over de binaries niets gezegd. Zo vraagt Linspire om een bedrag
van 50 Euri per vrij software pakket. Niet alle software die onder Linux
draait valt onder de GPL.

> Als je een verzameling van GPL software maakt, dan kan je niet volhouden dat
> die GPL software niet een essentieel onderdeel daarvan is. Daardoor zal het
> copyright over de verzameling ook een GPL compatible licentie moeten hebben.

De GPL zegt dat niet. Het is wel toegestaan delen van zo'n verzameling die
onder de GPL zijn gepubliceerd afzonderlijk te kopieren (dan hebben we het
weer over de broncode), maar niet noodzakelijk de verzameling als één geheel.

Artikel 2 zegt:
	In addition, mere aggregation of another work not based on the Program
	with the Program (or with a work based on the Program) on a volume of
	a storage or distribution medium does not bring the other work under
	the scope of this License.

> Ik dacht dat je bezwaar zich tichtte tegen de bijgevoegde doom software, maar
> ik begrijp dat ik me daar in vergiste?

De Doom software is maar één van de onderdelen.

Met vriendelijke groet,

Daniel von Asmuth

--

	* New: Windows Vista *